Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Rzeka Styr w Łucku, Łuck
Antoni Kuczek: Dziękuje - dodałem.
Stacja kolejowa Krzemieniec, Krzemieniec
Antoni Kuczek: Dziękuję za wszystkie przypisana.
ul. Szeroka, Krzemieniec
Wolwro: Przypisałem do ul. Szerokiej.
Komarówka Zielona
Wolwro: Przypisałem do wsi.
Gmach Sokoła, Brzeżany (Бережани)
Antoni Kuczek: Dziękuję.
Luboml
Antoni Kuczek: Dziękuję.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Wolwro
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Wąskotorowe koleje cukrownicze w Polsce
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2023-03-26 15:29:04, Aktualizacja: 2023-04-05 19:30:23, Odsłon: 1324

Ostatnie koleje cukrownicze zlikwidowano na początku XXI wieku

Pierwsze koleje cukrownicze na ziemiach polskich powstały pod koniec XIX wieku na Kujawach, w celu zapewnienia szybkiego dowozu dużej ilości buraków do cukrowni. W krótkim czasie tereny wokół cukrowni zostały oplecione setkami kilometrów (poza jednym przypadkiem) wąskotorowych szlaków, przeważnie o prześwicie toru 600, 750 lub 900 mm. Szacunkowa maksymalna długość torów wyniosła około 1760 km. Przewozy na kolejach cukrowniczych charakteryzowały się dużą sezonowością, bowiem kampania cukrownicza trwała od września do stycznia. Od połowy lat sześćdziesiątych XX wieku w miarę rozwoju transportu samochodowego nastąpiła gwałtowna likwidacja poszczególnych kolei cukrowniczych (wcześniej były przypadki łączenia kolei). U progu XXI wieku funkcjonowały ostatnie trzy koleje cukrownicze na Kujawach w cukrowniach w Dobrym, Kruszwicy i Tucznie (ostatecznie zlikwidowane w latach 2002–2003). Funkcjonowała jeszcze (do 2008 roku) kolej cukrowni w Brześciu Kujawskim, lecz tą koleją przewożono węgiel i kamień wapienny.

Spis ważniejszych kolei cukrowniczych funkcjonujących po 1945 roku

Cukrownia

Prześwit

toru

[mm]

Maksymalna

długość

[km]

Lata

funkcjonowania

Uwagi

Borowiczki

600

101

1921–1971

 

Brześć Kujawski

750

?

1900–2008

w ramach Kujawskich KD

Chełmica

600

40

1927–ok.1970

 

Chełmża

600

8

1908–1950

 

Ciechanów

600

18

1926–1955

 

Cielce

600

29

1922–1982

 

Dobre

750

?

1908–2002

w ramach Kujawskich KD

Dobrzelin

600

104

1922–1982

 

Garbów

750

34

1908–1974

 

Gosławice

750

?

1912–1999

w ramach Kujawskich KD

Guzów

600

14

1923–1973

 

Irena

600

55

1921–1949

przeniesiona do cukrowni Leśmierz

Izabelin

600

44

1922–1972

 

Janikowo

600

18

1888–1970

 

Józefów

600

20

1925–1947

 

Klecina

750

35

1907–1968

 

Klemensów

600

52

1907–1970

 

Krasiniec

600/750

10

1924–1980

 

Kruszwica

716/750

ok. 200

1882–2003

w ramach Kujawskich KD

Leśmierz

600

114

1916–1986

 

Lublin

600/750

91

1908–ok.1970

 

Mała Wieś

600

63

1927–1980

 

Mątwy

750

15

1883–1948

przeniesiona do cukrowni Kruszwica

Michałów

750

24

1922–1971

 

Miejska Górka

600

16

1904–1955

 

Opole Lubelskie

750

78

1911–1970

 

Ostrowite

750

36

1925–1992

rozebrana w 2012

Pelplin

750

36

1895–1977

 

Pruszcz

750

12

po 1920–1950

 

Pustków

750

27

1884–1970

 

Stare Pole

750

30

1958–1967

 

Tuczno

900/750

140

1882–2003

w ramach Kujawskich KD

Włostów

600/750

35

1916–1992

 

Zakrzówek

?

30

1928–1948

 

Zbiersk

750

72

1924–ok. 1975

 

Żnin

600

50

1894–1971

 

Żórawina

600

24

1890–1966

 

 

B.W.


/
/ /
MacGyver_74 | 2023-03-26 23:25:22
Przypisałem dodatkowo do linii wąskotorowych. :)
MacGyver_74 | 2023-04-05 19:33:06
Możesz dodawać linki (odnośniki) do obiektów na portalu, tak jak to zrobiłem przykładowo dla kolejki w Żórawinie. :)