Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

      Zapomniałem hasło/login

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 10650424

Estakada kolejowa

Tunnelstrasse, Bahntunnel



Budowa
1926-1930
 
W 1917 r. do użytku oddano nowoczesny stalowy most im. Paula von Hindenburga na Odrze, zbudowany kilkanaście metrów bliżej zamku, na poziomie o kilka metrów wyższym. Wraz z tymi zmianami, trzeba było rozwiązać problem krzyżowania się torów z drogą. Tym bardziej, że zrodził się pomysł położenia drugiej nitki kolejowego traktu. Zdaniem ówczesnych urbanistów, z naczelnym miejskim architektem Eugenem Griesingerem, najbardziej optymalnym rozwiązaniem było zbudowanie betonowej estakady wzdłuż zamku i dalej ...
W 1917 r. do użytku oddano nowoczesny stalowy most im. Paula von Hindenburga na Odrze, zbudowany kilkanaście metrów bliżej zamku, na poziomie o kilka metrów wyższym. Wraz z tymi zmianami, trzeba było rozwiązać problem krzyżowania się torów z drogą. Tym bardziej, że zrodził się pomysł położenia drugiej nitki kolejowego traktu. Zdaniem ówczesnych urbanistów, z naczelnym miejskim architektem Eugenem Griesingerem, najbardziej optymalnym rozwiązaniem było zbudowanie betonowej estakady wzdłuż zamku i dalej w kierunku Starego Miasta (w sumie ok. 300 metrów). Z tego powodu część terenu pod nowe torowisko trzeba było obniżyć, a część podnieść. Inwestycja prowadzona była w latach 1926-30. Na szczycie estakady powstała ulica Uferstrasse (dziś Nadodrzańska). Obiekt wybudowała znana miejscowa firma Theodor Baer vorm. Eduard Michael GmbH, założona jeszcze w 1874 roku, która specjalizowała się głównie w konstrukcjach betonowych, z betonu zbrojonego oraz w pracach na głębokościach, posiadała również własną fabrykę cementu na terenie wyspy kolegiackiej. W okresie przedwojennym miejsce było znane jako „Tunnelstrasse”, „Viadukt” czy „Bahntunnel”, a dopiero w późniejszych, powojennych czasach przylgnęła do niego nazwa „estakada kolejowa”.

W 1945 roku estakada odegrała dość istotną rolę podczas walk o "Festung Glogau". W ostatnim tygodniu przed okrążeniem miasta kryły się w niej pociągi ewakuacyjne, którymi wywożono ludność cywilną. W ciągu dnia tunel dawał schronienie, pociągi wyruszały dopiero po zmroku aż do 11 lutego, kiedy otoczono twierdzę. Do końca marca, kiedy twierdza już konała pod estakadą przebijały się niemieckie grupy uderzeniowe, w tym ostatnia z nocy 30 na 31 marca kiedy uciekło prawie 400 osób z dowództwa miasta-twierdzy.

Pomimo ogromnych zniszczeń wojennych w 1945 r. zachowała się znaczna część estakady, która po remoncie ponownie została oddana do użytku. Estakada składa się z ciągu łuków opartych na filarach (arkad). Posiada zdobienia w postaci gzymsu - motyw ornamentalny w
kształcie pasa złożonego z wystających, prostopadłościennych elementów. Wzdłuż budowli biegnie betonowy chodnik komunikacyjny odgrodzony ścianką betonową do którego przytwierdzone są żeliwne słupki, stanowiące element balustrady, której fragment w ostatnich latach został częściowo rozebrany. Obiekt znajduje się w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej „A” i od 1958 roku wpisany jest do rejestru zabytków.

Kierowcy mogli bez problemów korzystać z ul. Nadodrzańskiej. Niestety degradacja betonowej konstrukcji z powodu podmywania brzegu rzeką i rosnące natężenie ruchu na niej spowodowało, że jezdnia wraz estakadą zaczęła pękać i pod koniec wieku zamknięto ją dla ruchu kołowego. Z uwagi na pogarszający się stan estakady pociągi korzystają od 2019 r. wyłącznie z toru zewnętrznego. Niestety remont estakady jest tylko planowany od kilkunastu lat, choć poczynione ostatnio inwestycje jak budowa bulwaru nadodrzańskiego i odsłonięcie w 2013 roku estakady spod samosiejek może wpłyną na przyspieszenie prac.

(moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1925-1927
    komentarze: 0
    Głogów - parowiec na Odrze, most Tolerancji, zamek oraz dawna ...
  • Data: 1926
    komentarze: 1
    Głogów - Odra, most, parowiec i zamek .
  • Data: 1926
    komentarze: 0
    "Die Stadt Glogau" wyd. 1926 r. Zamek w Głogowie. Na zdjęciu bardziej ...
  • Data: 1926-1927
    komentarze: 1
    Głogów - most Hindenburga
  • Data: 1926-1930
    komentarze: 2
    Panorama Starego Miasta w Głogowie
  • Data: 1926-1930
    komentarze: 1
    Panorama Głogowa z dawnym mostem Hindenburga.
  • Data: 1928
    komentarze: 0
    Dawny most Hindenburga i głogowski zamek.
  • Data: 1929-1930
    komentarze: 0
    Hindenburg Brücke.
  • Data: 1930-1935
    komentarze: 1
    Głogów - Odra, most Tolerancji, zamek. A tu jeszcze bez tunelu ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Odra w Głogowie, w tle most Hindenburga.
  • Data: 1932-1938
    komentarze: 3
    Hindenburgbrücke - most stalowy, zbudowany w miejscu dawnego drewnianego, ...
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    Most Tolerancji oraz parowiec na Odrze w Głogowie.
  • Data: 1938-1939
    komentarze: 7
    Most Tolerancji, parowiec na Odrze oraz zamek w Głogowie.
  • Data: 1941
    komentarze: 0
    Głogów nad Odrą.
  • Data: 1960-1970
    komentarze: 0
    Widok na Odrę w stronę Starego Miasta z Mostu Tolerancji w Głogowie.
  • Data: 2003
    komentarze: 16
    Widok ogólny obecnej nowej Starówki.
  • Data: 2019-05-18
    komentarze: 0
    Zamek Książąt Głogowskich.
  • Data: 2021-05-01
    komentarze: 0
    Widok na Stare Miasto w Głogowie. Na pierwszym planie Odra, za ...