MENU
Ludowe Wojsko Polskie. Samoloty przed startem. Fot. L. Wróblewski.

Dodał: Lekok° - Data: 2024-05-25 21:19:11 - Odsłon: 223
Rok 1988

Data: 2020:08:18 18:13:45  


Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ignacego Jana Paderewskiego Bydgoszcz (kod IATA: BZG, kod ICAO: EPBY) (po angielsku: Bydgoszcz I.J. Paderewski Airport) – międzynarodowy port lotniczy zlokalizowany około 3 km od centrum Bydgoszczy, znany jako Port lotniczy Bydgoszcz.

Bydgoski port lotniczy jest 10. pod względem wielkości ruchu portem lotniczym w Polsce. Obecnie posiada 12 połączeń lotniczych: 4 stałe połączenia międzynarodowe, 1 połączenie krajowe oraz 7 połączeń czarterowych (lato 2020). W 2008 roku MPL Bydgoszcz zanotował najwyższy wzrost ilości odprawionych pasażerów ze wszystkich lotnisk w Polsce wynoszący 54,07% w stosunku do roku 2007.
Port lotniczy w Bydgoszczy im. I.J. Paderewskiego znajduje się w południowo-zachodniej części Bydgoszczy, w odległości 3 km od centrum miasta, częściowo w obrębie gminy Białe Błota. Od południa, wschodu i zachodu otoczone jest Puszczą Bydgoską, a od północy graniczy z bydgoskimi osiedlami: Szwederowo i Górzyskowo. Powierzchnia portu lotniczego wynosi 146 ha, a długość pasa startowego 2,5 km. Terminal w Bydgoszczy ma powierzchnię ok. 7 tys. metrów kwadratowych, przepustowość 500 tys. osób rocznie. Posiada też 7 stanowisk odprawy. 3 gate’y – jeden międzynarodowy ze stanowiskami kontroli paszportowej oraz jeden do obsługi ruchu Schengen.

Pomysł założenia lotniska w Bydgoszczy powstał w niemieckim dowództwie wojskowym w czasach, gdy dopiero próbowano wykorzystywać samoloty do celów wojskowych. Pierwsza korespondencja władz wojskowych z magistratem Bydgoszczy na temat wykupu terenów pod lotnisko datuje się na 1911 rok. W 1913 wybrano pole ćwiczeń Grenadierów Konnych (późniejsze polskie pole ułańskie – od lat 60. XX w. osiedle Błonie), położony na północ od szosy szubińskiej. Próby założenia na tym terenie lotniska oraz budowę hangaru przerwał wybuch I wojny światowej. Do planów władze niemieckie powróciły w 1916. Tym razem pod lotnisko wybrano teren po południowej stronie ul. Szubińskiej (tzw. Müllershof – polskie Biedaszkowo).
W styczniu 1920 roku, po ratyfikacji traktatu wersalskiego, Bydgoszcz wróciła do Polski. Władze polskie przejęły lotnisko wraz z budynkami i infrastrukturą, natomiast sprzęt został wywieziony przez Niemców. Na lotnisko, które zaliczało się do najlepiej wyposażonych w kraju, przebazowano w 1920 jednostki z Poznania: 10 Eskadrę Wywiadowczą (12 samolotów typu Breguet) oraz 15 Eskadrę Myśliwską (12 samolotów typu Spad i Fokker), które wysłano wkrótce na front wojny polsko-bolszewickiej. Eskadry bojowe trafiły do Bydgoszczy ponownie w 1921 (13 Eskadra Myśliwska) i w 1939 roku w przeddzień kampanii wrześniowej (46 i 49 Eskadra Towarzysząca).

Magistrat wykupił na Biedaszkowie około 112 hektarów gruntu, gdzie w latach 1916–1917 urządzono pole wzlotów, zbudowano 10 stalowych, oszklonych hangarów, bocznicę kolejową połączoną z linią Bydgoszcz-Inowrocław, hamownię, koszary, warsztaty, magazyny, mieszkania dla oficerów, biura sztabu i inne pomieszczenia. Pole wzlotów dla samolotów było trawiaste i miało powierzchnię ok. 88 ha.

W roku 1917 na lotnisku stacjonował niemiecki Lotniczy Oddział Zapasowy nr 13 (niem. Flieger Ersatz Abteilung nr 13), który liczył 14-16 samolotów, 10 oficerów i 100 osób obsługi naziemnej. Na miejscu znajdowała się szkoła obserwatorów lotniczych. Po wybuchu powstania wielkopolskiego (grudzień 1918) dwóch pilotów Polaków (Antoni Bartkowiak i Alojzy Błażyński), którzy służyli w jednostce, dokonało ucieczki do wielkopolskich oddziałów powstańczych.

W latach 1930–1938 na bydgoskim lotnisku funkcjonowała Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich szkoląca pilotów, mechaników lotniczych, strzelców pokładowych i radiotelegrafistów, a w latach 1933–1936 Szkoła Techniczna Podchorążych Lotnictwa[8]. W 1934 funkcjonujące na lotnisku szkoły lotnicze skupiono w Centrum Wyszkolenia Technicznego Lotnictwa, w 1937 przekształcone w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Nr 2.
Wiosną 1939 do struktur Bazy Lotniczej „Bydgoszcz” przebazowano Detaszowany Dywizjon Lotniczy. W ramach Dywizjonu uruchomiono także jedyny w Polsce Wojskowy Ośrodek Spadochronowy w Bydgoszczy, w celu kształcenia żołnierzy pierwszych polskich jednostek powietrznodesantowych.
Podczas okupacji niemieckiej na bydgoskim lotnisku szkolono rekrutów Luftwaffe. W latach 1940–1941 stacjonował tu 52. Lotniczy Pułk Szkolny (niem. Flieger-Ausbildungs-Regiment 52), a w latach 1942–1945 Uzupełniający Dywizjon Rozpoznania Taktycznego (niem. Ergänzungs-Nahaufklärungsgruppe). W 1941 wybudowano betonowy pas startowy. Podczas okupacji działała w Bydgoszczy Konspiracyjna Szkoła dla Małoletnich Lotnictwa kierowana przez komendanta pilota Benedykta Dąbrowskiego. Młodzież tej szkoły zdobyła szturmem lotnisko tuż przed wkroczeniem Armii Radzieckiej do miasta. W lutym i marcu 1945 z lotniska bydgoskiego prowadziła działania bojowe nad Pomorzem 4 Pomorska Mieszana Dywizja Lotnicza oraz pułki lotnicze radzieckich 4. i 16. Armii Lotniczych.
Po II wojnie światowej na lotnisku stacjonowało szereg jednostek polskiego Lotnictwa Wojskowego: 5 Pułk Lotnictwa Szturmowego (1945-1946) i 4 Pułk Lotnictwa Szturmowego (1945-1950). Po rozbudowie lotniska na początku lat 50. sformowano w Bydgoszczy 15. Dywizję Lotnictwa Bombowego (w składzie: 7 Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego i 33 Pułk Lotnictwa Bombowego) oraz przebazowano 4 Pułk Lotnictwa Szturmowego (1953-1957) oraz 3 Pomorski Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy. Ten ostatni stacjonował tu do 1991 roku zmieniając kilkakrotnie nazwy i dysponując m.in. samolotami: Ił-2, Ił-10, MiG-15, MiG-17, Lim-6, od lat 60. – Su-7, a w latach 80. TS-11 Iskra.
W latach 1991–2010 funkcje logistyczne na rzecz jednostek lotniczego garnizonu Bydgoszcz pełniła 2. Baza Lotnicza „Bydgoszcz”. Zadania transportowe, łącznikowe i ratownicze wykonywała 2 Eskadra Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego, a w jej składzie jedyna w Polsce Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza.
Reaktywowanie cywilnego portu lotniczego w Bydgoszczy nastąpiło w 1992 w efekcie dokonujących się w kraju przemian gospodarczych. W celu uruchomienia lotniska powołano wówczas Bydgoską Korporację Lotniczą Sp. z o.o., która funkcjonowała do czerwca 1995, kiedy to została przekształcona w spółkę akcyjną Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. W 1992 reaktywowano cywilne połączenia czarterowe (Grecja), a od 1996 uruchomiono regularne loty do Warszawy i nieregularne do Szczecina. Początkowo pasażerów odprawiano w tymczasowych pomieszczeniach z kontenerów zlokalizowanych w części lotniska od strony ul. Kujawskiej. 1 maja 2004 został oddany do użytku budynek nowego terminala pasażerskiego. Zarządca portu otrzymał tytuł Firmy roku 2003 za wkład w rozwój regionu i regionalnego transportu lotniczego. 31 stycznia 2004 została wręczona przedstawicielom zarządcy statuetka Polskiego Klubu Biznesu. Przy lotnisku nadal funkcjonowała wojskowa baza lotnicza oraz Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza. Od listopada 2004 cywilny port lotniczy nosi imię Ignacego Jana Paderewskiego.

Za

  • /foto/9542/9542304m.jpg
    1934
  • /foto/9795/9795015m.jpg
    2022
  • /foto/9795/9795016m.jpg
    2022

Zbiory własne Lekoka

Poprzednie: Cerkiew Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny Strona Główna Następne: Korpus hotelowy nr 4


Lekok | 2024-05-25 21:20:54
Pocztówka pochodzi od odbywającego służbę wojskową w Oleśnicy.
MacGyver_74 | 2024-05-25 21:32:30 | edytowany: 2024-05-25 21:32:50
:)
Lekok | 2024-05-25 21:44:13
Przeniosłem...
MacGyver_74 | 2024-05-25 22:19:32 | edytowany: 2024-05-25 22:21:41
Zasugerowałem się informacją o Oleśnicy i wskazałem tamtejsze dawne lotnisko wojskowe. Tymczasem może to być inne lotnisko wojskowe (w Oleśnicy chyba nie było takiego zadrzewienia przy płycie postojowej). :) Może jeszcze na wszelki wypadek do NN Polska?
Strzelec | 2024-05-31 12:59:36
W Oleśnicy nie ma takiego zadrzewienia. Bardziej mi to wygląda na jakiś DOL
Lekok | 2024-05-25 22:55:40
Ze mną jak z dzieckiem...
MacGyver_74 | 2024-05-25 23:11:16
:)
Lekok | 2024-06-01 18:13:49
Co to za znaczki przed komentarzami?
jawc | 2024-06-01 21:14:01
Miejsce na lajki (dodatnie i ujemne, jak plusy) :-)
Lajki dopadły i ten portal, to początek jego destrukcji...
jawc | 2024-06-01 21:28:06
Może nie będzie tak źle; lajkowatość opanowała już wiele tam temu oceny i jakoś się mimo to trzymamy ;-)
Dawno temu podnosiłem bezsensowność skali ocen kiedy jest używana tylko w zakresie 6 albo nic, jak widać bez efektu :/
Mmaciek | 2024-06-01 22:28:43
Gwoli ścisłości to tzw. ocena komentarzy, dzięki której każdy użytkownik nie chcąc wchodzić w dyskusje, może wyrazić aprobatę lub dezaprobatę poszczególnych wypowiedzi. Pracujemy jeszcze nad oprawą graficzną i możliwością oceniania nie tylko z poziomu strony zdjęcia, ale również z poziomu strony komentarzy.
Ręce opadają.
Mmaciek | 2024-06-01 22:49:48
Przykro mi.
Parsley | 2024-06-01 22:21:08
Pocztówka przedstawia stojankę (Apron 4) przy drodze kołowania C1 na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo.
Mmaciek | 2024-06-01 22:57:49
Super identyfikacja! Przeniosłem
MacGyver_74 | 2024-06-01 23:36:16 | edytowany: 2024-06-01 23:42:33
Chodzi o to miejsce widok w kierunku południowym?
Parsley | 2024-06-02 00:43:35
Tak
Lekok | 2024-06-03 22:07:00
Dzięki...