Na początku 1844 r. zawiązał się komitet budowy Kolei Legnicko-Głogowskiej, mającej uzupełnić lukę między budowanymi już liniami i umożliwić połączenie okolic Jaworzyny Śl. z Wielkopolską. Jednak wydane w tymże roku zarządzenie wstrzymujące wydanie nowych koncesji kolejowych przerwało prace komitetu. Projekt podjęło towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej pod koniec lat 50-tych, ale zrealizowany został dopiero latach 1868 - 1871 przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (BSFE) jako element trasy węglowej ...
Na początku 1844 r. zawiązał się komitet budowy Kolei Legnicko-Głogowskiej, mającej uzupełnić lukę między budowanymi już liniami i umożliwić połączenie okolic Jaworzyny Śl. z Wielkopolską. Jednak wydane w tymże roku zarządzenie wstrzymujące wydanie nowych koncesji kolejowych przerwało prace komitetu. Projekt podjęło towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej pod koniec lat 50-tych, ale zrealizowany został dopiero latach 1868 - 1871 przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (BSFE) jako element trasy węglowej (Wałbrzych- Jaworzyna - / Wrocław -) Legnica – Rudna – Głogów – Nowa Sól – Zielona Góra – Czerwieńsk – Rzepin – Szczecin. Otwarcie jednotorowej linii nastąpiło dwuetapowo: 25.12.1869 otwarto ruch na odcinku Legnica - Lubin (20,6 km), a 09.01.1871 r. na odcinku z Lubina do Rudnej i dalej do Żarkowa /przedmieście Głogowa/ (36,1 km). W latach 1929-1933 zmieniono przebieg linii na odcinku z Legnicy do Rzeszotarów. Elektryfikacja linii od 1 czerwca 1986 r. 1.09.2010 r. zamknięto linię dla pociągów osobowych. W czerwcu 2018 r. rozpoczął się remont linii na odcinku z Legnicy do Lubina. Była to największa inwestycja kolejowa samorządu dolnośląskiego w ciągu ostatnich kilku lat. Wyremontowano, lub utworzono 10 stacji i przystanków. Poprawa stanu technicznego linii umożliwia ruch pociągów z prędkością do 120 km/ godz. a towarowy do 80 km/h. Dzięki inwestycji powstała możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Całkowita wartość inwestycji wyniosła ponad 245 mln zł brutto, z czego ponad 122 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Otwarcie linii po remoncie przebiegło dwuetapowo: 9 czerwca 2019 r. otwarto 22 km odcinek Legnica - Lubin, 15 grudnia 2019 r. przedłuzenie Lubin - Rudna-Gwizdanów.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) na linii z Legnicy do Rudnej-Gwizdanowa liczony od stacji Legnica. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Kamieńca Ząbkowickiego - przed wojną linia Legnica - Rudna wchodziła w ciąg Magistrali Podsudeckiej. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące: - , Legnica, st., km 0,000 (km 106,54) - , Rzeszotary, po./mij., km 5,764 (km 111,55) - , Raszówka, st., km 11,649 (km 117,46) - , Gorzelin, po., km 14,593 (-) - , Chróstnik, po., km 17,640 (km 122,74) - , Lubin, st., km 22,329 (km 128,14) - , Lubin Stadion, km 23,733 (-) - , Koźlice, st./mijanka, km 29,218 (km 135,03) - , Rynarcice, po., km 31,613 (km 137,42) - , Rudna Miasto, poł., km 36,235 (km 142,05) - , Rudna Gwizdanów, st., km 39,065/39,400 (km 145,20) Przed 1945 r., w miejscu przecięcia linii z kolejową obwodnicą Legnicy istniał posterunek Schwarzvorwerk , km 109,25 / km 6,76 obwodnicy. |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 289 Legnica - Rudna Gwizdanów na innych fotografiach | ||
|
||