![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koncesję na budowę linii Wrocław - Leszno - Poznań, z odgałęzieniem Leszno - Głogów, spółka Kolej Górnośląska (OSE) otrzymała w 1853 r. Budowę rozpoczęto 16 listopada tego roku, posuwając się z Leszna równocześnie w trzech kierunkach: Wrocławia, Głogowa i Poznania. Od strony Wrocławia, pierwszy pociąg wyjechał 1 października 1856 r. do Leszna, a 27 października tego roku oddano do eksploatacji jednotorową linię kolejową Wrocław - Leszno - Poznań. W 1895 roku oddano na linii do użytku drugi tor, otwierając ...
Koncesję na budowę linii Wrocław - Leszno - Poznań, z odgałęzieniem Leszno - Głogów, spółka Kolej Górnośląska (OSE) otrzymała w 1853 r. Budowę rozpoczęto 16 listopada tego roku, posuwając się z Leszna równocześnie w trzech kierunkach: Wrocławia, Głogowa i Poznania. Od strony Wrocławia, pierwszy pociąg wyjechał 1 października 1856 r. do Leszna, a 27 października tego roku oddano do eksploatacji jednotorową linię kolejową Wrocław - Leszno - Poznań. W 1895 roku oddano na linii do użytku drugi tor, otwierając też nowe przystanki. Przed 1945 rokiem pociągi kursowały tą linią z prędkością 100 km/n. Linię obsługiwały parowozy serii BR 38.10 (pruska P 8, na PKP Ok1), a w pociągach pospiesznych 03.10 (na PKP Pm3) i 17.10. (pruska S 10, na PKP Pk2). Trasą prowadzono pociągi z wagonami bezpośrednimi do Gdańska, Królewca i Wiednia. Latem 1914 roku linią kurswało 11 par bezpośrednich Wrocław - Poznań, dalsze na odcinkach Wrocław - Oborniki (4) oraz z Rawicza, Leszna (2), Mosiny i Lubonia (2) - do Poznania. Czas przejazdu od 2:17 do 4:11. W latach 20. linia stała się trasą międzynarodowa. W 1939 roku do Żmigrodu kursowało 11 par, reszta na odcinkach, do Korzeńska 7 par, jednak już tylko 3 klasa. W 1944 roku do Rawicza 10 par i jedna para Wrocław - Oborniki. W 1963 roku 14 par i 2 sezonowe pociągi pospieszne. W 1986 r. 23 pary i 3 pospieszne sezonowo. W dni robocze Wrocław - Oborniki. Składy bezpośrednie do Szczecina, Świnoujścia, Gdyni, Słupska, Ustki, Białegostoku, Jeleniej Góry, Legnicy, Szklarskiej Poręby, Kudowy, Pragi, Opola, Krakowa, Zakopanego, Budapesztu, Burgas (Balkanzug). Elektryfikację linii przeprowadzono w latach 1969-1970. Odcinek Leszno - Wrocław oddano pod obsługę trakcję elektryczną 22 kwietnia 1970 r. Ruch podmiejski prowadzono EZT serii EN52. Pierwsza istotna przebudowa infrastruktury w początku połowie 70. - oddanie estakad w Lesznie w 1977 r. W 2009 r. przeprowadzono remont 11 km odcinka Skokowa - Żmigród. Na modernizację całej linii przewidziano 4 mld zł. Pierwotnie planowano zakończyć remont w 2013 r., jednak upadłość przedsiębiorstwa PNI położyła remont prawie na rok. W 2011 r. wymienione było torowisko na odcinku Czempiń - Rawicz. Na listopad 2014 r. wyremontowany był niemal cały odcinek Wrocław Popowice - Rawicz (pod prędkość 140 km/h). Odcinek Czempiń - Poznań powinien zostać ukończony w połowie 2015 r. Całą linią Wrocław - Poznań mamy przejechać pod koniec 2015 r. w 1h45m. (moose - różne źródła)
Show more
Show less
![]() Kilometraż stacji i przystanków na linii 271 liczony od stacji Wrocław Główny. W nawiasie niemiecki kilometraż. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne - kursywą: - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - Zajączków, bszl., (km 18,60, niem. Haasenau, bocznica cegielni, zlikw. po 1945 r.) - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - , granica województwa dolnośląskiego / wielkopolskiego, km 59,700 (km 59,78) ... - Poznań Główny, st., km 164,454 |
|||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 271 Wrocław Główny - Poznań Główny on other photos | ||
![]() ![]() |