You are not logged in
NEW ACCOUNT

      Forgot password

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
No object found
advanced options
Clear

 
 
 
 
Łącznica Milicz Wąsk. - Milicz PKP
8
 
 
 
 
  ID: 555832

Ekspozycja taboru (d. stacja kolejowa Milicz Wąskotorowy)

Militsch Kleinbahnhof



Budowa
1895, 2010-2011
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
1992, 1994
 
Stacja kolei wąskotorowej w Miliczu mieściła się na wschodnim krańcu miasta wzdłuż ul. Przemysłowej, przylegając od północy do ul. Kolejowej (Bahnhofsraße), od wschodu do terenów kolejowych linii normalnotorowej Oleśnica - Krotoszyn, od zachodu do budynków d. Zakładów Przemysłu Spożywczego. Stacja składała się dwóch sekcji - osobowej gdzie wodowano i nawęglano parowozy (znajdowały się tu też biura i baza sprzętowa odcinka utrzymania kolei) oraz sekcji towarowej, stycznej z koleją normalnotorową, ...
Stacja kolei wąskotorowej w Miliczu mieściła się na wschodnim krańcu miasta wzdłuż ul. Przemysłowej, przylegając od północy do ul. Kolejowej (Bahnhofsraße), od wschodu do terenów kolejowych linii normalnotorowej Oleśnica - Krotoszyn, od zachodu do budynków d. Zakładów Przemysłu Spożywczego. Stacja składała się dwóch sekcji - osobowej gdzie wodowano i nawęglano parowozy (znajdowały się tu też biura i baza sprzętowa odcinka utrzymania kolei) oraz sekcji towarowej, stycznej z koleją normalnotorową, bez budynków. Tor łączący obie sekcje przecinał ul. Przemysłową, ostrym łukiem (promień 60m) kierował się w prawo, prowadząc po nasypie przez lęg miejski i wzdłuż wzdłuż magazynów i ładowni stacji normalnotorowej Milicz dochodził do torów przeładunkowych. Różnica wysokości wynosiła 7,5 m na odcinku 200 m.

Przed wojną na stacji były dwa perony, szachulcowy budynek magazynu towarowego z biurem i kasą (podobnie jak w Sułowie), wagę wagonowa o nośności 33 ton oraz rampa boczna i stanowisko do załadunku wagonów normalnotorowych na transportery rollbock. Od stacji odchodziły dwie prywatne bocznice: z sekcji osobowej do fabryki płatków ziemniaczanych dł. 192m z 1908 r. oraz z sekcji towarowej do tartaku należącego do hrabiów v. Maltzan o długości 573 m (wybudowana przed 1901r.). W roku 1909 r. dokonano rozbudowy torów przeładunkowych, a w 1914 r. wybrukowano drogę dojazdową.

W roku 1957 na miejscu mocno już wyeksploatowanego magazynu zdecydowano się wybudować budynek dworca oraz w latach 1957-62 budynki biurowe i gospodarcze odcinka utrzymania. Zmianom uległ też układ torowy (m.in. zlikwidowano bocznice). Stacja prowadziła pełen zakres czynności handlowych i administrowała stacjami od Postolina do Gądkowic. W Miliczu i Żmigrodzie odbywał się przeładunek przesyłek z kolei normalnotorowych na wąskotorowe i odwrotnie. Średniodziennie przeładowywano ok. 300 ton towarów z przewagą pracy w Żmigrodzie. W 1965 roku zlikwidowano wagę wagonową o nośności 15 ton, zainstalowana tam ok. 1940 r. Od 1974 r. administracji stacji Milicz podlegały dodatkowo stacje na odcinku Gądkowice (Gontkowitz) - Sulmierzyce (Sulmirschütz), a od ok. 1985 już wszystkie stacje na tej linii. Ok. 1986 r. zlikwidowano odprawę przesyłek towarowych. Od tego czasu stacja towarowa, służyła jedynie do przeładunku towarów na potrzeby gospodarcze kolejki a stacja osobowa spełniała rolę administracyjnego ośrodka WKD i zaplecza służby ruchu i drogowej.

W grudniu 1988 r. na bocznicy w pobliżu ul. Kolejowej, po ponad 10-letniej służbie na WKD, ustawiono parowóz Px49-1792 w charakterze pomnika. Pozostał on na tam aż do końca funkcjonowania tej linii w 1991 r.. Po likwidacji WKD oraz ze względu dewastację w 1992 r. przetransportowano parowóz do Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, gdzie jest do dnia dzisiejszego. Na filmie Andrzeja Mastalerza z 1992 r. widać w jakim stanie była stacja rok po zakończeniu przewozów:

W 1993 r. rozpoczęto rozbiórkę torów, a niezabezpieczony budynek dworca ulegał postępującej dewastacji. Wkrótce został rozebrany wraz z pozostałymi obiektami, m.in. garażem drezyn. Pozostawione na stacji pudła przedwojennych wagonów wykorzystywane na magazyny socjalne zostały także skradzione przez złomiarzy. Po dawnej stacji nie zostało nic.

W latach 2010-2011 Starostwo Powiatowe w Miliczu rozpoczęło budowę miejsca ścieżki rowerowej wiodącej szlakiem dawnej kolejki. Na terenie dawnej stacji Milicz Wąsk. utworzono ekspozycję taboru wąskotorowego (lokomotywa Lyd1 i trzy wagony Bxhpi prod. rumuńskiej) wraz z miejscem postojowym dla rowerzystów (dwie wiaty), oświetleniem i tablicą informacyjną.

Lokomotywa wąskotorowa spalinowa Lyd1-228, prod. Fablok Chrzanów (typ WLs150, nr fabryczny 7223, r. prod. 1966) . Pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w Polsce budowy parowozów wąskotorowych, a jedynymi produkowanymi wąskotorowymi lokomotywami spalinowymi były lokomotywy Wls40. Brak odpowiednio silnych jednostek na nadal popularne szlaki wąskotorowe spowodował, że Fablok z Chrzanowa mający dobre doświadczenie przy budowie normalnotorowych lokomotyw Ls75 i Ls150, podjął się zaprojektowania lokomotyw wąskotorowych średniej mocy. W ten sposób powstał projekt lokomotywy Wls150. Przy planowaniu nie tylko wykorzystano doświadczenie zdobyte przy budowie i projektowaniu lokomotyw normalnotorowych, lecz także dużą część ich elementów. Uzyskano bowiem pewną kompatybilność podzespołów, co z kolei wpłynęło na niższe koszty produkcji. Początkowo zakładano budowę 2 typów lokomotyw, trzyosiowej Wls150C na tor 750 mm, oraz dwuosiowej Wls150B na tor 900 mm czyli Ls150 przebudowanej na tor wąskotorowy. Z planów tych zrezygnowano i ostatecznie powstała tylko trzyosiowa lokomotywa Wls150. W latach 1960-69 Fablok zbudował w sumie 144 lokomotywy typu Wls150 na tor 750, 785,1000 mm. Pierwsze lokomotywy dla PKP zostały dostarczone w roku 1966 i były to lokomotywy na tor 785 mm oznaczone nową serią Lyd1. Pod koniec lat 60-tych chrzanowska fabryka skupiła się całkowicie na produkcji normalnotorowych lokomotyw średniej i dużej mocy, przekazując budowę lokomotyw Wls150 dla zakładów ZASTAL Zielona Góra. Milicki egzemplarz służył do 2008 r. w Cukrowni Zbiersk, odkupiona w 2011 r. przez starostwo w Miliczu po remoncie zewnętrznym została ustawiona na ekspozycji. Takie lokomotywy przetaczały składy w lokomotywowni i wagonowni WKD w Trzebnicy Gaj.

(moose - różne źródła - historia stacji głównie Tomasz Pol www.kleinbahn.pl)
Show more Show less
 

  • Date: 1965-1975
    Comments of photo: 0
    Stacja kolei wąskotorowej w Miliczu, w latach 90 wyglądało to ...
  • Date: 1965-1975
    Comments of photo: 0
    Stacja kolei wąskotorowej w Miliczu, w latach 90 wyglądało to ...
  • Date: 1992
    Comments of photo: 0
    Lokomotywa kolejki wąskotorowej stojąca na stacji Milicz Wąskotorowy ...
  • Date: 1993
    Comments of photo: 0
    Załadunek lokomotywy parowej na stacji Milicz Wąskotorowy po likwidacji ...
  • Date: 1993
    Comments of photo: 0
    Załadunek lokomotywy parowej po likwidacji kolejki wąskotorowej ...
  • Date: 1993
    Comments of photo: 0
    Dworzec kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 1993
    Comments of photo: 0
    Oferta na dzierżawę budynku dworca kolejki wąskotorowej w Miliczu. ...
  • Date: 1993
    Comments of photo: 0
    Dworzec kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 1994
    Comments of photo: 0
    Dworzec kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej już ...
  • Date: 1994
    Comments of photo: 0
    Dworzec kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 1994
    Comments of photo: 0
    Dworzec kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 1994
    Comments of photo: 0
    Dworzec i perony kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 1994
    Comments of photo: 0
    Dworzec i perony kolejki wąskotorowej w Miliczu przy ul. Przemysłowej. ...
  • Date: 2011-04-03
    Comments of photo: 0
    Lokomotywka spalinowa oraz wagony przy budowanej ścieżce rowerowej.
  • Date: 2011-04-03
    Comments of photo: 0
    Spalinowa lokomotywa Lyd1 (Wls150) rocznik1966 z ekspozycji przy ...
  • Date: 2011-04-03
    Comments of photo: 0
    Tył ostatniego z wagonów pasażerskich ustawionych na eskpozycji ...
  • Date: 2011-04-03
    Comments of photo: 0
    Jeden z trzech wagonów stojących w miejscu dawnej stacji wąskotorowej. ...
  • Date: 2011-06-24
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru wąskotorowego przy ulicy Przemysłowej. Na pierwszym ...
  • Date: 2011-06-24
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru wąskotorowego przy ulicy Przemysłowej.
  • Date: 2011-06-24
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru wąskotorowego przy ulicy Przemysłowej.
  • Date: 2012-04-09
    Comments of photo: 0
    W miejscu dawnej stacji Milicz Wąkotorowy powstało miejsce odpoczynku ...
  • Date: 2012-04-09
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu ...
  • Date: 2012-04-09
    Comments of photo: 0
    Widok na ekspozycję oraz elementy ścieżki rowerowej od południa.
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 2
    Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu ...
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu ...
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu ...
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru na dawnej stacji Milicz Wąskotorowy po zakończeniu ...
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 0
    Na pierwszy planie lokomotywa Lyd1 -
  • Date: 2014-07-21
    Comments of photo: 0
    Wnętrze wagonu widocznego na zdjęciu -
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Wnętrze domku stacyjnego.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Domki stacyjne, gdzie można odpocząć i się posilić, oraz grill.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Domki stacyjne, gdzie można odpocząć i się posilić.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Lokomotywa wąskotorowa typu Lyd-1.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Lokomotywa wąskotorowa typu Lyd-1.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Lokomotywa wąskotorowa typu Lyd-1.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Stacja Milicz Wąskotorowy.
  • Date: 2016-01-16
    Comments of photo: 0
    Tablica ścieżki rowerowej, dawną trasą kolejki wąskotorowej.
  • Date: 2020-07-27
    Comments of photo: 0
    Ekspozycja taboru wąskotorowego przy ulicy Przemysłowej.
  • Date: 2022-09-11
    Comments of photo: 0
    Milicz - wiata piknikowa i stara lokomotywa na dawnej stacji kolei ...
  • Date: 2022-09-11
    Comments of photo: 0
    Milicz - wiaty piknikowe na dawnej stacji kolei wąskotorowej.