Architekt budowniczy: Jan Lewiński. Na archiwalnych planach figuruje podpis budowniczego Jana Lewińskiego i pieczątka jego firmy budowlanej. Szczegółowe opracowanie projektu architektonicznego przeprowadził jeden z architektów – współpracowników architektoniczno-budowlanej firmy i biura projektowego Lewińskiego. Prawdopodobnie był to Lew Lewiński.Wykończenie kamienicy jest wyrazistym przykładem nurtu w ramach stylu secesji, stylizowanego na formy i motywy sztuki ludowej (w tym przypadku – huculskie ...
Architekt budowniczy: Jan Lewiński. Na archiwalnych planach figuruje podpis budowniczego Jana Lewińskiego i pieczątka jego firmy budowlanej. Szczegółowe opracowanie projektu architektonicznego przeprowadził jeden z architektów – współpracowników architektoniczno-budowlanej firmy i biura projektowego Lewińskiego. Prawdopodobnie był to Lew Lewiński.Wykończenie kamienicy jest wyrazistym przykładem nurtu w ramach stylu secesji, stylizowanego na formy i motywy sztuki ludowej (w tym przypadku – huculskie i zakopiańskie).
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Zespół ozdobnego wykończenia fasad zawiera wiele drewnianych detali – rzeźbione słupy oporowe i kroksztyny daszków o skomplikowanym rysunku, z niezwykłymi wygięciami belek i promienistym komponowaniem elementów konstrukcji (motyw „słońca”). Krokwie, wystające z brzegu dachu, też są rzeźbione. Ceramiczne ozdoby fasad północnego bloku – dwa ornamentalne panneau, umieszczone nad wykuszem i na szczycie wschodniego gzymsu - a także mniejsze panele ceramiczne pod oknami trzeciego piętra i pod gzymsem. Południowy blok w obwodzie fasad zawiera fryzę z ceramicznych płytek polewanych ułożonych w szachownicę. Rzeźbione sztukaterie ogrodzeń balkonowych i konsoli wykorzystują motywy rzeźby zakopiańskiej. Ozdoby z kutego metalu – sztachety bramy południowej i balustrady schodów. W budynku zachowały się autentyczne przykłady stolarki z początku XX wieku – skrzydła drzwi, które demonstrują charakterystyczne dla secesji rzeźbienia. |
|||||||||||||||||||||||||