MENU
Projekt wyprowadzenia 4 kierunku jazdy ze stacji Altwasser powstał w związku z koncepcją budowy skrótu do Śląskiej Kolei Górskiej ze Świebodzic do Sędzisławia z pominięciem Wałbrzycha. Koncepcja objazdu i przeniesienia stacji rozrządowej z Wałbrzycha Głównego do Sędzisławia była rozwijana od 1909 roku kiedy to zawał w Tunelu Szonchuckim uświadomił jak wąskie jest to gardło w ciągłości ruchu na magistralnej wówczas linii kolejowej Niemiec. Jest to fragment mapy ze zbiorów Technische Universität Berlin.

Dodał: moose° - Data: 2010-10-23 09:18:42 - Odsłon: 7415
Rok 1911


UWAGA!! Z uwagi na rozległość obiektu stacji kolejowej Wałbrzych Miasto dodając zdjęcia należy dopisać je do poszczególnych podobiektów:

Stacja kolejowa w km 69,806 (PO Grabiszyn), 71,854 (W-w Główny), a historycznie w km 69,90 (od W-wia Świebodzkiego) i km 353,83 (od Berlina). Stacja znajduje się na wysokości 420 m npm, to jest 35 metrów wyżej niż stacja Wałbrzych Szczawienko znajdująca się w odległości niespełna 4 kilometrów. Zdecydowany podjazd pod górę następuje już bezpośrednio przed stacją, gdzie tory ułożone są na półce skalnej wykutej w północnych zboczach Stróżka, kilkanaście metrów ponad drogą kołową i zabudowaniami Starego Zdroju. Dla umieszczenia rozległego niegdyś układu torowego stacji konieczne było również wybranie części skał (przed 1920 r.). Przy tej okazji odsłonięto ciekawe strefy kontaktowe pomiędzy zlepieńcem kulmowym a skałami węglowymi cechsztynu. Wcześniej te miejsca eksponowano w publikacjach geologicznych, dziś te odsłonięcia są ukryte za zaroślami. Układ torowy stacji przed 1945 rokiem był bardzo rozległy - 16 torów przelotowych, lecz już tylko 10 przed peronami i dworcem. Uzasadnieniem dla funkcji manewrowej i rozrządowej dla stacji była duża ekspedycja towarowa z istniejących w pobliżu stacji dużych zakładów jak huta Karol (Carlshütte), fabryka porcelany Tielsch i kopalnia Chwalibóg (Seegen Gotes). Zarówno fabryka porcelany jak i kopalnia z brykietownią miały własne bocznice.

Do 1869 r. pociągi spółki BSFE po wyjeździe ze stacji Stary Zdrój kierowały się do stacji Wałbrzych Dolny i dalej do kopalni Gluckhilf (kop. Victoria). W 1869 spółka NME (znacjonalizowana, zbudowała Śląską Kolej Górską ze Zgorzelca do Wałbrzycha) doprowadziła linię kolejową ze stacji Wałbrzych Główny do Starego Zdroju. Obecna stacja Wałbrzych Miasto była stacją styczną dla dwóch spółek kolejowych - taki stan trwał do połowy lat 80. XIX w. Południowa część stacji należąca do NME była stacją towarową (Rangir-Bahnhof Altwasser), a północna część należała do BSFE i obsługiwała ruch pasażerski. Po zjednoczeniu pruskich kolei w latach 80. XIX w., pod szyldem KPEV, podział stacji został zniesiony. Stację zelektryfikowano w 1916 r., następnie znacznie rozbudowano o część postojową dla składów towarowych w północnej części stacji. Historycznie stacja miała wiele nazw co wynikało z przekształceń administracyjnych, ale również ze znaczenia stacji. W latach 1853-1919 stacja nazywała się Altwasser, w latach 1921-1945 Waldenburg Altwasser, po przyłączeniu Starego Zdroju do Wałbrzycha. Przez krótki czas (1922-1924) pojawiła się nazwa Waldenburg Hauptbahnhof, w związku z planem utworzenia tutaj centralnej stacji Wałbrzycha (wymaga to potwierdzenia w rozkładach - moose). W 1945 r. nadano stację nazwę Wałbrzych Starzyny, w 1947 r. zmieniono ją na Wałbrzych Stary Zdrój, potem od 1949 do 1950 Wałbrzych Miasto Stary Zdrój i od 1951 Wałbrzych Miasto - jako dla stacji najlepiej skomunikowanej z centrum Wałbrzycha (tramwaj, potem trolejbus i autobus), choć oddalonej o 4 km. Wałbrzych Miasto jest obecnie główną stacją pasażerską Wałbrzycha. Zatrzymują się tutaj wszystkie pociągi regionalne i dalekobieżne - w celu ich obsługi znajduje się tu zmodernizowany, dwukrawędziowy peron wyspowy, położony pomiędzy torami głównymi zasadniczymi. Oprócz peronu zmodernizowany został również budynek dworca, w którym znajduje się kasa biletowa. Poza torami głównymi zasadniczymi stacja posiada 2 tory dodatkowe, natomiast od szeregu lat nie istnieje tor główny dodatkowy nr 3. Na stacji rozebrano również wszelkie tory boczne, w tym bocznice i tor wyciągowy od strony Szczawienka - pozostała jedynie bocznica składu węgla "Tepal" (d. kopalnia Chwalibóg), odgałęziająca się w południowej głowicy rozjazdowej. Od szeregu lat ruch pociągów na stacji prowadzony był przez nastawnie WM i WM1. Nastawnia dysponująca WM obsługuje również rogatki na przejeździe na ul. Żeromskiego. W 2018 roku dokonano wymiany urządzeń na nowe - przekaźnikowe. Wykonano także wymianę nawierzchni nieczynnych dotychczas torów nr 5 i 7 oraz przebudowano sieć trakcyjną. Wówczas z eksploatacji wyłączono nastawnię WM1.

(moose - różne źródła)

  • /foto/59/59881m.jpg
    1853
  • /foto/228/228563m.jpg
    1897
  • /foto/8002/8002821m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/103/103078m.jpg
    1898 - 1904
  • /foto/8001/8001072m.jpg
    1899
  • /foto/177/177442m.jpg
    1900
  • /foto/5506/5506995m.jpg
    1900
  • /foto/5506/5506985m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/8795/8795791m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/340/340665m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5507/5507001m.jpg
    1904
  • /foto/7646/7646337m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/56/56750m.jpg
    1907
  • /foto/4014/4014026m.jpg
    1908
  • /foto/4689/4689232m.jpg
    1908 - 1910
  • /foto/100/100813m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6515/6515214m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/3216/3216769m.jpg
    1930
  • /foto/202/202119m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/202/202400m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/255/255034m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7339/7339423m.jpg
    1939 - 1944
  • /foto/7339/7339452m.jpg
    1939 - 1944
  • /foto/6972/6972867m.jpg
    1949 - 1952
  • /foto/9282/9282244m.jpg
    1959
  • /foto/7975/7975989m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/7976/7976008m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/7976/7976009m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/119/119604m.jpg
    2006
  • /foto/9636/9636517m.jpg
    2007
  • /foto/9636/9636524m.jpg
    2007
  • /foto/202/202558m.jpg
    2008
  • /foto/307/307981m.jpg
    2009
  • /foto/375/375415m.jpg
    2011
  • /foto/375/375416m.jpg
    2011
  • /foto/3822/3822885m.jpg
    2013
  • /foto/3895/3895071m.jpg
    2013
  • /foto/5894/5894114m.jpg
    2015
  • /foto/5994/5994169m.jpg
    2016
  • /foto/6094/6094749m.jpg
    2016
  • /foto/9160/9160189m.jpg
    2020
  • /foto/9627/9627317m.jpg
    2021
  • /foto/9627/9627318m.jpg
    2021
  • /foto/9627/9627319m.jpg
    2021
  • /foto/9686/9686305m.jpg
    2022

Technische Universität Berlin

Strona Główna Następne: Panoramy i widoki Wilna


Ryszard Kumorek | 2010-11-26 21:27:30
Na całą tę mapę natknąłem się przy przeglądaniu zdjęć ze Świebodzic. Nie chciałem wierzyć własnym oczom! Cóż za inwencja,przezorność,śmiałość w planowaniu! Przebieg tej linii wykreśliłem sobie i prześledziłem na współczesnej mapie.Jakąż wspaniałą rzecz mogliśmy otrzymać! Ale wnet przyszła smutna refleksja: przecież to byłaby jeszcze jedna linia kolejowa zlikwidowana i do opłakiwania...
zbyszek1030 | 2014-06-01 17:53:36
A czy Niemcy nie wybudowali jakiegoś odcinka tej linii i nie wykorzystali do innych celów?Np.ukrycia czegoś?
vgw | 2020-10-12 13:25:07
dobre pytanie, byc moze kiedys bedzie na nie odpowiedz
Trójgarb | 2020-12-26 17:31:33 | edytowany: 2020-12-26 17:35:37
Na pewno nie wybudowali, ale jest szansa, że coś podobnego (tzn. kolejowe ominięcie centrum Wałbrzycha) powstanie w ramach budowy CPK: . Nie wiem, jak zamierzają przeprowadzić nową linię kolejową ze Świdnicy przez Sudecki Uskok Brzeżny, więc na razie można to potraktować jedynie w kategoriach barejowskiego przeniesienia jeziora. ;-)