![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
W 1882 roku zawiązał się komitet budowy linii kolejowej z Kempna przez Namysłów do Brzegu. W 1892 roku w powiecie brzeskim zaczęto planować budowę kolejek - między innymi z Brzegu do Namysłowa. W 1896 roku firma Cramer&Co. z Berlina wystąpiła do ministra robót publicznych o pozwolenie na budowę normalnotorowej kolei drugorzędnej. W grudniu 1898 r. minister robót publicznych uznał kwestię budowy tej lini jako ważką, ale poprzez dodatkowy warunek prowadzenia linią ciężkich pociągów wojskowych spowodował ...
W 1882 roku zawiązał się komitet budowy linii kolejowej z Kempna przez Namysłów do Brzegu. W 1892 roku w powiecie brzeskim zaczęto planować budowę kolejek - między innymi z Brzegu do Namysłowa. W 1896 roku firma Cramer&Co. z Berlina wystąpiła do ministra robót publicznych o pozwolenie na budowę normalnotorowej kolei drugorzędnej. W grudniu 1898 r. minister robót publicznych uznał kwestię budowy tej lini jako ważką, ale poprzez dodatkowy warunek prowadzenia linią ciężkich pociągów wojskowych spowodował konieczność przeprojektowania linii. Przez kilka lat nie działo się nic w temacie projektów - w 1902 r. reprezentanci zainteresowanych gmin apelowali w Berlinie o przyspieszenie decyzji, ale prócz obietnic nic nie poszło naprzód. Ponownie w 1909 r. interesanci przypomnieli ministrowi o petycji z 1902 r. prosząc o przebudowę układu torowego stacji Brzeg, tak by nową linię można było wyprowadzić na nadodrzańskie błonia na zachód. Uzyskano wówczas jedynie zapewnienie że budowana nowa linia z Kępna do Namysłowa (ukończona 1911-1912) będzie przewidywać w Namysłowie odejście na Brzeg. Zniecierpliwieni interesanci zaczęli wnosić o możliwość budowy prywatnej linii, ale koszt budowy mostu na Odrze i ok 4 km linii po nasypach nad polderami Odry spowodowałyby brak zwrotu z takiej inwestycji. Na początku 1914 r. firma projektowa Sächisch-Thüringische Eisenbahn- Bau u. Betriebs Gesselschaft z Eisenach zaproponowała alternatywę w postaci budowy drugiego dworca w Brzegu po prawej stronie Odry i budowy linii tramwajowej, która łączyłaby dworzec państwowy z dworcem kolejki do Namysłowa, natomiast wagony towarowe miałyby być transportowane na rollbockach. Ta propozycja pozwalała oszczędzić 1 mln marek na budowie mostu na Odrze, ale była tak karkołomna że nie została brana realnie pod uwagę, więc do wybuchu wielkiej wojny sprawa kolei nie posunęła się naprzód, choć już na kilka tygodni przed wybuchem wojny magistrat w Brzegu konsultował budowę z firmą Lenz&Co. z Berlina - największym przedsiębiorstwem realizującym kolejki (Kleinbahnen). W lipcu 1917 r. w dokumentach pojawia się nazwa projektu "Brzeg (Oława) - Namysłów - Byczyna Kluczborska - granica prowincji" który miał być ruchem wyprzedzającym zakończenie wojny i powstanie państwa polskiego z milionową aglomeracją Łodzi i Warszawy - a jak do tej pory nie powstała linia kolejowa łącząca Wrocław z Łodzią i Warszawą! Projekt miały forsować zarówno Brzeg jak i Oława zainteresowane powstaniem takiego śląsko-ruskiego korytarza transportowego. W czerwcu 1918 r. uszczegółowiono przebieg po "rosyjskiej" stronie - linia przez Wieluń miała dojść do Piotrkowa, gdzie powiązałaby się z "wiedenką".
Pokaż więcej
Pokaż mniej
W 1924 r. pojawiają się konsultacje dla budowy lini z Brzegu do Ząbkowic w jedną stronę i z Brzegu przez Karłowice - Pokój do Namysłowa w drugą stronę. Do tematu wrócono w połowie lat 20. ubiegłego wieku, kiedy angażowano duże środki w roboty publiczne, a linia ta miała wesprzeć rozwój Brzegu, który był ograniczony gospodarczo przez poprowadzenie znacznej ilości pociągów linią towarową z Groszowic do Brochowa, od której miasto było oddzielone Lasem Stobrawskim. Do kwestii ekonomicznych doszły też kwestie strategiczne w związku z przebiegiem granicy państwowej między Rzeszą a Rzeczpospolitą Polską i przecięciem granicą korytarzy kolejowych w Międzyborzu, Sycowie czy Rychtalu. W 1929 r. ustalono że oprócz budowy linii Brzeg - Namysłów, powstanie nowa linia przygraniczna ("Grenzlandbahn") Namysłów - Syców - Międzybórz i ten drugi jej fragment rozpoczęto budować dopiero od 1936 roku. W 1938 r. na mapach sieci kolejowej zaznaczono już przebieg i przystanki na nowej linii, wówczas już ukończony był odcinek z Namysłowa (Bukowy Śląskiej) do Pawłowic Namysłowskich (oddany do użytku pod koniec października 1937 r.). Zaplanowano następujące przystanki na linii: Brzeg - wyjście linii na zachód od stacji w Brzegu z poprowadzeniem jej przez Zielęcice z pierwszym przystankiem w Brzeznie (Bresen). Następnie po przekroczeniu Odry kolejny przystanek to Myśliborzyce (Louisenthal), następnie Lubsza (Leubusch). Następnie podejście od pd-wschodu do stacji Rogalice (Rogelwitz) na linii Groszowice-Brochów z utworzeniem węzła. Następnie za Rogalicami kolejny przystanek to Minkowskie (Seydlitzruh) i dalej - Smarchowice Wielkie (Gr-Marchwitz). Kolejna stacja to Namysłów na 33 km linii. W I połowie lat 30. (mapa sieci z 1934 r.) przedstawiano jeszcze inny wariant połączenia kolei Groszowice-Brochów z Namysłowem. Zakładano że kolej od Brzegu doprowadzona będzie do Mąkoszyc (Mangschütz), wcześniejszej stacji przed Rogalicami. Z Mąkoszyc linia miała biec na północ do Krzemieńca (Hessenstein), dalej do Smarchowic Wielkich i do Namysłowa. Z Namysłowa (Namslau, od którego juz ustawiono początek pikietażu, 0,00 km) linia biegła na wschód w stronę Rychtalu linią Namysłów - Kępno z 1912 r. Pierwszy przystanek to Kamienna Namysłowska (Giesdorf, km 3,88), następnie Bukowa Śląska (Buchelsdorf Kr. Namslau, km 8,48). W Bukowie utworzono stację węzłową dla wyprowadzenia "kolei granicznej" do Sycowa i dalej do Międzyborza. Kolejnym przystankiem była Głuszyna (Glausche, km 12,86), następnie Smogorzów (Schmograu, km 16,62) i Pawłowice Namysłowskie (Paulsdorf Kr. Namslau, km 20,60), do którego kolej dotarła 25 października 1937 r. Dalej następne przystanki to Gołębice (Galbitz, km 24,50, pociągi dotarły tu 1 marca 1939 r.), Radzowice (Reesewitz, km 27,63), Dziadowa Kłoda (Kunzendorf, Kr. Gr-Wartenberg, km 31,01). Ostatni przystanek przed Sycowem to Ślizów (Schliese, km 35,70), no i Syców (Gross Wartenberg, km 38,33 od Namysłowa). Pociągi z Sycowa do Namysłowa ruszyły 15 września 1941 r. Linia funkcjonowała do września 1988 r. kiedy z powodu osunięcia się 100 m nasypu miedzy Sycowem a Ślizowem wstrzymano ruch pociągów - w 1992 linia była już rozebrana. W 1938 r. zorganizowano już w Sycowie oddział drogowy do budowy odcinka z Sycowa do Międzyborza. Do 1941 r. wykonano część prac ziemnych na odcinku na zachód od stacji Syców - zbudowano przyczółki mostów i przepusty, samej linii nie zdołano jednak ukończyć. Zaplanowano następujące przystanki (cd. pikietażu od Namysłowa): Działosza (Ottendorf, km 45,29), Drołtowice (Rudelsdorf, km 47,58), Dziesławice (Distelwitz, km 50,49). Stacja węzłowa w Międzyborzu Sycowskim na linii Grabowno - Ostrów Wlkp. miał mieć kilometraż 58,31. (moose - różne źródła, głównie mapy kolejowe dyrekcji wrocławskiej i opolskiej, dokumenty AP Opole) |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
![]() ![]() |