Kolej linowa (pierwotnie tradycyjny wyciąg krzesełkowy, obecnie 4-osobowa kanapa) ze Szczyrku na Skrzyczne dzieli się na dwa odcinki:
- "Skrzyczne I": Szczyrk (537 m) - Jaworzyna (948 m),
- "Skrzyczne II": Jaworzyna (948 m) - Skrzyczne (1257 m).
Kolej linowa (pojedynczy wyciąg krzesełkowy) ze Szczyrku na Skrzyczne została zbudowana w latach 1954-1960 z inicjatywy Komitetu do Spraw Turystyki – Przedsiębiorstwa Wyciągów Turystycznych. Był to pierwszy obiekt tego typu działający w Szczyrku. Pierwszy odcinek kolei linowej (Szczyrk - Jaworzyna) oddano do użytku 26.01.1958 r., całość inwestycji została ukończona 31.12.1960 r.
W latach 80. [wg innych źródeł w 1993 r.(?)] nastąpiła modernizacja wyciagu i zastąpienie pojedynczych krzesełek podwójnymi.
W 2013 r. górny odcinek wyciagu (Jaworzyna - Skrzyczne) został zastąpiony przez nowoczesną 4-osobowa kanapą (z osłonami) produkcji firmy Leitner. Nowa kolej ma mniejszą liczbę podpór (11 zamiast 18) i prędkość 5 m/s (czas przejazdu z Jaworzyny na Skrzyczne skrócił sie z 13 do niecałych 4 minut). W najwyższym punkcie kanapa znajduje się na wysokości 12,5 m nad ziemią. Koszt inwestycji wyniósł nieco ponad 17 mln zł, a kolej została oddana do użytku kilka dni przed Bożym Narodzeniem 2013 r.
W 2017 r. zmodernizowany został także dolny odcinek kolei - wyciąg został zastapiony przez bliźniaczą 4-osobową kanapę, jak na odcinku górnym.
Przepustowość nowej kolei linowej ze Szczyrku na Skrzyczne wynosi 2400 osób na godzinę.
Kolej czynna jest przez cały rok.
[jawc, wg różnych źródeł]
Uwaga: znacznik na mapie umieszczony jest na pośredniej stacji kolei.