Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść



Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

maras - Administrator
Parsley
Parsley
Parsley
maras - Administrator
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
Parsley
maras - Administrator
Parsley
Parsley
maras - Administrator
Parsley

Ostatnio wyszukiwane hasła


Lista ostatnio skomentowanych artykułów
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tytuł (Autor) Komentarzy Ostatni komentarz Data ostatniego komentarza
Hłuboczek - Koszary kompanii KOP   (maras - Administrator) 1 maras - Administrator 2021-05-04 01:22:43
Ulica Iwana Franki we Lwowie   (Parsley) 11 Parsley 2021-01-28 11:21:10
Historia jednego znaczka - wspomnienia o Wileńskim Sokole   (maras - Administrator) 1 maras - Administrator 2021-01-08 02:15:04
Nazwy ulic na Kresach   (Parsley) 1 Mmaciek - Administrator 2020-04-22 01:52:44
Nazwy ulic Lwowa   (maras - Administrator) 2 Parsley 2020-04-09 22:16:33
Czas na Kresy!!   (Mmaciek - Administrator) 8 McAron 2019-04-29 17:54:56
Bismarck i Puttkamer   (maras - Administrator) 1 maras - Administrator 2019-04-11 10:53:48
1 2 3 4 5 6 7 8 9



Lista ostatnio skomentowanych zdjęć.
Kliknij na komentarz, aby na niego odpowiedzieć
1 2 3 4 5 6 7 8 9

maras - Administrator°

Krzysiek_2 (2020-05-20 16:53:12) To zdjęcie po prawej stronie może trochę mylić, gdyż istniało przed wojną schronisko pod Doboszanką (szczyt w Gorganach o wysokości 1754 m n.p.m.), wzniesione w dolinie Zubrynki. Obiekt z tej widokówki to jakiś pensjonat o tej samej nazwie znajdujący się w samym Jaremczu. Dobrze widoczne jest (chociaż częściowo, tylko jego północna część) fliszowe osuwisko skalne po drugiej stronie Prutu, nazywane - ze względu na swój zarys - "Słoniem".

Parsley (2022-06-20 19:18:02) Dopisałem do utworzonego obiektu - wodospad Żonki.



Zdzisław K.°

Krzysiek_2 (2022-06-09 11:31:04) Zdjęcie zrobione w zachodniej części Czarnohory, z grani głównej pasma w rejonie szczytu Breskuł (1911 m n.p.m.). Osoba widoczna na zdjęciu ma za plecami niewidoczną na zdjęciu Howerlę, najwyższy szczyt Czarnohory. Dzembronia i Pop Iwan znajdują się we wschodniej części Czarnohory i absolutnie niemożliwe byłoby dojrzenie stamtąd leżącego w dość głębokiej dolinie i oddalonego o kilkanaście kilometrów na północny-zachód schroniska na Zaroślaku, znajdującego się w przeciwległej części pasma.

Zdzisław K. (2022-06-13 11:49:26) Do opisu zdjęcia sugerowałem się relacją przewodnika. Tak to zapamiętałem i opisałem.

Krzysiek_2 (2022-06-13 14:52:00) Podpis flamastrem na zdjęciu jest OK - "W tle były Zaroślak". To prawda. Moja uwaga odnosi się do pierwszego zdania podpisu, z którego wynika, że zdjęcie zrobiono "ze szlaku pomiędzy wsią Dzembronia a szczytem Pop Iwan". Na tym zdjęciu ładnie widać, za Zaroślakiem i należącym do Czarnohory grzbietem Koźmieskiej, rożne bliższe i dalsze grzbiety należące już do Gorganów. Z okolic Dzembroni i Pop Iwana są one nie do zobaczenia.

Zdzisław K. (2022-06-17 21:17:56) Pomyliłem się. 30 lipca 2001 byłem na szczycie Howerla (ukr. Говерла) (2061 m n.p.m.). Poprawiłem opis pod zdjęciem. Dziękuję. Wielki szacun dla twojej wiedzy i spostrzegawczość.

Krzysiek_2 (2022-06-17 23:24:42) :) i mam nadzieję, że jeszcze pojawi się okazja, aby zobaczyć osobiście te widoki.



Parsley°

Krzysiek_2 (2022-06-17 01:54:05) Na fasadzie dworca widoczna austriacka tablica geodezyjna. Ciekaw jestem, czy na terenie dzisiejszej Ukrainy zachował się chociaż jeden egzemplarz takiej tablicy?



Antoni Kuczek°

Parsley (2022-06-13 22:07:48) Rycina z Maniawy...

Krzysiek_2 (2022-06-14 10:46:04) Raczej nie jest to Maniawa i ruiny tamtejszego klasztoru (skit maniawski). Grafika (staloryt z akwafortą) pochodzi z opublikowanego w latach 1839-1841 dzieła "La Pologne" Leonarda Chodźki (zob. ). Rycina podpisana jest jako „Kaluza in Galicie” , a zatem nie pojawia się w nim nazwa Maniawa. Cerkiew klasztorna w Maniawie nie była założeniem dwuwieżowym, a i krajobraz na grafice na pewno nie przypomina Gorganów, pasma górskiego w których znajduje się Maniawa (inna sprawa, że z gór dawnej Rzeczypospolitej mogłyby tu pasować tylko Tatry, u stóp których żadnej Kałuży nie ma). Możliwe, że w dziele Chodźki jest komentarz do tej ryciny (w tej chwili nie mam czasu, aby to sprawdzić), w którym znajdziemy wyjaśnienie tej zagadki. Możliwe, że chodzi tu o oddalony kilkadziesiąt kilometrów na północ od Maniawy Kałusz. Na pewno jednak w tej rycinie jest dużo (stanowczo za dużo?) fantazji artysty.

Krzysiek_2 (2022-06-14 11:31:52) Sprawdziłem I wydanie dzieła Leonarda Chodźki - tej grafiki tam nie ma. Może jest w kolejnych tomach lub wydaniach?

Antoni Kuczek (2022-06-15 08:41:48) Ja opierałem się głównie na danych osoby wystawiającej (z Francji) grafikę, może on dysponował danymi bardziej szczegółowymi. Nie zapominajmy jednak o fantazji artysty, o której Ty mówisz..

Parsley (2022-06-16 17:16:19) A jednak to Maniawa. W skicie Maniawskim są dwie wybitne wieże (i trzecia, mniejsza w murze klasztornym). Na powyższej rycinie lewa wieża to wieża bramna i jednocześnie dzwonnica, prawa wieża to współczesna biblioteka klasztorna. Założyłem obiekt i wypełniam go obrazami.

Antoni Kuczek (2022-06-16 19:29:08) Dziękuję za dociekliwość,

Krzysiek_2 (2022-06-16 23:56:28) Świetnie, że się wyjaśniło. W listopadzie 2013 r. byłem w Maniawie, ale głównym celem był Wodospad Maniawski i przejście górami do Pasiecznej. Monastyru nie zwiedzałem, po prostu w listopadzie dzień już jest zbyt krótki. W przewodniku Dariusza Dyląga "Gorgany" (wyd. Rewasz, Pruszków 2008) znajduje się podrozdział poświęcony skitowi (Maniawski monaster pokutny, s. 103-108) z kilkoma ilustracjami (w tym trzy współczesne nam fotografie), ale na żadnej z nich nie mogłem znaleźć podobieństwa do zespołu budowli z ryciny w dziele Leonarda Chodźki. Może w przyszłości, w spokojniejszych czasach, uda mi się odwiedzić to miejsce.

Parsley (2022-06-17 00:39:06) Czego Tobie i sobie życzę :-)

Krzysiek_2 (2022-06-17 00:41:01) :)



Wolwro°

foxi (2022-06-12 09:50:48) Rakiety dzisiaj spadły w okolicach Tarnopola, czy wiadomo gdzie dokładnie ? inne na

foxi (2022-06-12 13:27:00) Inne mapy na



Antoni Kuczek°

Krzysiek_2 (2022-06-12 00:21:43) Czy to aby na pewno rok 1921?!

Antoni Kuczek (2022-06-12 07:46:25) Przepraszam - widać jak łatwo jest podróżować w czasie.



Antoni Kuczek°

Parsley (2022-06-10 09:35:47) To są ruiny zamku w Pniowie (tuż przy granicy z Nadwórną). Założyłem obiekt i przeniosłem zdjęcie. Proponuję zmodyfikować opis pod zdjęciem.

Antoni Kuczek (2022-06-10 11:49:45) Dziękuję za sprostowanie, muszę nieco krytycznie podchodzić do opisów.

Parsley (2022-06-10 13:16:26) :-)



Antoni Kuczek°

Parsley (2022-06-08 16:25:53) Pierwsza z prawej kamienica nr 1 przy ulicy Księżnej Olgi Kijowskiej (widoczna ulica to obecnie plac Tarasa Szewczenki - dawny Rynek). Przypisałem do odpowiednich obiektów. Proponuję uzupełnić opis.

Antoni Kuczek (2022-06-08 17:14:47) Dziękuję, sugerowałem się podpiosami pod zdjęciem.



Antoni Kuczek°

Adrian S. - Administrator (2022-05-09 19:35:33) Czy to Cmentarz Sapieżyński?

Antoni Kuczek (2022-06-08 17:12:01) Nie wiem, polecam strone podaną w opisie.



Antoni Kuczek°

Krzysiek_2 (2022-06-08 15:18:33) Chyba pierwsze zdjęcie z terenu Galicji Wschodniej na naszym portalu z widoczną na ścianie dworca austriacką tablicą geodezyjną.

Krzysiek_2 (2022-06-08 15:28:40) Kolejarze są austro-węgierscy, a nie rosyjscy. To zabór austriacki.


1 2 3 4 5 6 7 8 9